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dc.contributor.advisorTavares, Angelo Damigo
dc.contributor.authorFilho, José Stoffel
dc.coverage.spatialPalhoçapt_BR
dc.date.accessioned2020-08-31T21:42:10Z
dc.date.available2020-08-31T21:42:10Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/10444
dc.descriptionThis research aimed to analyze the benefits brought by air navigation using GPS – Global Positioning System and ADS-B Surveillance – Automatic Dependent Surveillance Broadcast. It was characterized by descriptive research, as it aims to describe the requirements of the Area Navigation by using GPS and the ADS-B surveillance in relation to the users of the system; aircraft, ATC – Air Traffic Control and satellites, as well as the benefits brought by such systems based on the regulations of GPS and ADS- B procedures published by regulatory agencies as ANAC – National Civil Aviation Agency and FAA – Federal Aviation Agency, scientific articles already published and literature from the aircraft manufacturer Airbus Industries. The use of ADS-B system in the Brazilian territory, at Macaé terminal, the contingency procedures during the loss of GPS signal and also the necessary equipment to enter the RNAV – Area Navigation were presented. At the end of the research, it was concluded that direct navigation from one point to another, fuel saving, reduction of pollutant emissions and the increased quantity and quality in the transmission and reception of information between the ATC and the aircraft were the main benefits brought by navigation using GPS and ADS-B surveillance system.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo geral analisar quais os benefícios trazidos à navegação aérea em decorrência do uso do GPS - Global Positioning System e vigilância ADS-B - Automatic Dependent Suriellance Broadcast. Caracterizou-se como pesquisa descritiva, pois descreveu os requisitos dos sistemas de navegação de área pelo GPS e a vigilância ADS-B em relação aos usuários dos sistemas em questão; aeronaves, órgãos de controle e satélites, bem como os benefícios trazidos por tais sistemas baseados nas normativas dos procedimentos GPS e ADS-B publicados por órgãos reguladores como ANAC - Agência Nacional de Aviação Civil e FAA – Federal Aviation Agency, artigos científicos já publicados e literatura da fabricante de aeronaves Airbus Industries. A utilização do sistema ADS-B em território brasileiro, na terminal Macaé, os procedimentos de contingencia durante a perda do sinal do GPS, e também os equipamentos necessários para ingresso em área RNAV – Navegação de Área foram abordados. Ao final da pesquisa, conclui-se que a navegação direta de um ponto a outro, a economia de combustível, redução na emissão de poluentes e o aumento da quantidade e qualidade na troca de informações entre o órgão de controle de espaço aéreo e as aeronaves foram os principais benefícios trazidos pela navegação com auxílio do GPS e o sistema de vigilância ADS-B.pt_BR
dc.format.extent41 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/br/*
dc.subjectNavegação por GPS. Vigilância ADS-B. Navegação de Área.pt_BR
dc.titleTECNOLOGIAS DE NAVEGAÇÃO AÉREA: UMA ABORDAGEM SOBRE A NAVEGAÇÃO DE ÁREA POR GPS E ADS-Bpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.contributor.coadvisorde Campos, Antônio Carlos Viera
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


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