Show simple item record

dc.contributor.advisorCampos, Antonio Carlos Vieira de
dc.contributor.authorGraciotti, Marco Aurélio de Moraes
dc.coverage.spatialBarueript_BR
dc.date.accessioned2020-12-08T14:28:10Z
dc.date.available2020-12-08T14:28:10Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/10841
dc.descriptionThe helicopter is considered an aerodynamically unstable aircraft and by its nature tends to demand greater proficiency from its crew. However, in the last months the search for the single pilot IFR operation has been increasingly common. This research has as general objective to identify the potential dangers and psychological, physiological and operational factors that may interfere in the safety of a single pilot IFR flight in Brazil. Making use of an exploratory research with descriptive bibliographic and documentary procedure through articles, reports, regulations and laws. The methodological approach used was qualitative and quantitative, where the data analysis was performed by means of graphs and tables, analyzed according to the theoretical foundation. It is concluded at the end of the research that there is not enough regulation, training and technology to operate in the single pilot IFR configuration in helicopters safely, not only due to the age of the aircraft operating in Brazil, but also due to the lack of technology that enables the operation, keeping it out of acceptable operational safety.pt_BR
dc.description.abstractO helicóptero é considerado uma aeronave aerodinamicamente instável e pela sua natureza tende a exigir maior proficiência de seus tripulantes. Entretanto, nos últimos meses tem sido cada vez mais comum a busca pela operação single pilot IFR. Esta pesquisa tem como objetivo geral identificar os perigos potenciais, fatores psicológicos, fisiológicos e operacionais que venham a interferir na segurança de um voo single pilot IFR no Brasil. Foi realizada uma pesquisa exploratória com procedimento bibliográfico descritivo e documental por meio de artigos, reportagens, regulamentos e leis. A abordagem metodológica utilizada foi a qualitativa e a quantitativa, sendo que as análises dos dados foram realizadas por meio de gráficos e tabelas, analisados de acordo com a fundamentação teórica. Concluiu-se no final da pesquisa que não há regulamentação, treinamento e tecnologia suficientes para se operar na configuração single pilot IFR em helicópteros com segurança, não somente pela idade das aeronaves que operam no Brasil, mas também pela falta de tecnologia que capacita a operação, mantendo-a à margem da segurança operacional aceitável.pt_BR
dc.format.extent41 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPerigos potenciaispt_BR
dc.subjectTreinamentopt_BR
dc.subjectSingle pilot IFRpt_BR
dc.subjectHelicópteropt_BR
dc.subjectSegurança operacionalpt_BR
dc.titlePerigos na operação single pilot IFR em helicópteros regidos pelo RBAC 91pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons