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dc.contributor.advisorTavares, Angelo Damigo
dc.contributor.authorMelhado, Leonardo
dc.coverage.spatialPalhoça/SCpt_BR
dc.date.accessioned2020-12-08T14:31:56Z
dc.date.available2020-12-08T14:31:56Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/10846
dc.descriptionThis main goal of this research is to understand the aspects of directional control and performance expected in light twin-engines, when in single-engine operation, that is, after the failure of one of the engines, and also to make an analysis of the fatal occurrences index in light twin-engines. The research was characterized as exploratory descriptive, using bibliographic and documentary procedures by means of books, manuals, websites, articles, regulations, and data from CENIPA and ANAC. A qualitative and quantitative approach was used. As for the analysis of the data, the accident rates in relation to the data collected were extracted out of the graphs and analyzed according to the theoretical foundation. It is known that this model of aircraft has distinct operating characteristics, when compared to single engines. This approach is necessary to emphasize to the pilot about the approval requirements of this aircraft and to understand the factors that affect the loss of directional control and the performance in flight. Furthermore, there is the fact that it was not found a specific manual at ANAC for the standardization of the course of light piston twin-engines in Brazil. At the end of this work, the problems faced due to power asymmetry were observed, in addition to the importance of VMCA for directional control and VYse to obtain the best performance of the aircraft when in single-engine operation. It was concluded that there is a lack of knowledge and non-compliance with the homologation requirements for light twin-engines. This is a contributing factor to the occurrence of aeronautical incidents and accidents, with a high lethality rate, in situations that present loss of control in flight after an asymmetric situation in which the pilot tried to extract a performance for which this type of aircraft is not able to comply.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo geral compreender os aspectos de controle direcional e performance esperados em bimotores leves, quando em operação monomotor, ou seja, após falha de um dos motores, e também fazer uma análise do índice de ocorrências fatais em bimotores leves. A pesquisa caracterizou-se como exploratória descritiva, utilizando procedimento bibliográfico e documental por meio de livros, manuais, sites, artigos, regulamentos, e dados do CENIPA e ANAC. A abordagem utilizada foi qualitativa e quantitativa. Para a análise dos dados foram extraídos dos gráficos os índices de acidentes em relação aos dados levantados e analisados conforme a fundamentação teórica. Sabe-se que esse modelo de aeronave possui características distintas de operação, se comparadas aos monomotores, esta abordagem se faz necessária para enfatizar ao piloto sobre os requisitos de homologação dessas aeronaves e compreender os fatores que afetam a perda de controle direcional e a performance em voo. Além de não ter sido encontrado na ANAC um manual específico para a padronização do curso de aeronaves bimotoras leves a pistão no Brasil. Ao finalizar este trabalho observou-se os problemas enfrentados devido a assimetria de potência, além da importância da VMCA para o controle direcional e da VYse para obter-se a melhor performance da aeronave quando em operação monomotor. Concluiu-se que há desconhecimento e não observância aos requisitos de homologação dos bimotores leves, sendo esse fator contribuinte para a ocorrência de incidentes e acidentes aeronáuticos, com alto índice de letalidade, na qual ocorreu perda de controle em voo após uma situação de assimetria de potência, em que o piloto tentou extrair uma performance para qual esse tipo de aeronave não é capaz de cumprir.pt_BR
dc.format.extent82 folhaspt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectBimotorespt_BR
dc.subjectAssimetria de Potênciapt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectControle Direcional.pt_BR
dc.subjectFalha de Motorpt_BR
dc.subjectAcidentes Aeronáuticospt_BR
dc.subjectTwin-Enginespt_BR
dc.subjectPower Asymmetrypt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectDirectional Controlpt_BR
dc.subjectEngine Failurept_BR
dc.subjectAeronautical Accidentspt_BR
dc.titleCONTROLE DIRECIONAL EM BIMOTORES LEVES: PERFORMANCE ESPERADA QUANDO EM OPERAÇÃO MONOMOTORpt_BR
dc.title.alternativeDIRECTIONAL CONTROL ON LIGHT TWIN ENGINES: EXPECTED PERFORMANCE WHEN IN MONOMOTOR OPERATIONpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


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