Show simple item record

dc.contributor.advisorTavares, Angelo Damigo
dc.contributor.authorZamprogno Junior, Adelso Francisco
dc.coverage.spatialPalhoçapt_BR
dc.date.accessioned2020-12-08T14:43:14Z
dc.date.available2020-12-08T14:43:14Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/10862
dc.descriptionThis research had as main goal to understand how the management of the air network influences the airline’s strategic planning, based on the brazilian scenario. Exploratory applied research was used, and bibliographical and documentary searches were made by digital means. Civil aviation has great value to society, so understanding how the resources involved are managed and their relevance in strategic planning provides answers to the impact of these variables on companies’ long-term success. In this research, the importance of strategic planning and the use of indicators to monitor the evolution of the company were addressed. In the theoretical basis were presented the main indicators and the process of drawing the flight schedule, as well as their integration with other areas of the company. Were also addressed the irregular operations and strategies to mitigate them, mentioning the impact on strategic planning. All draws to a close that for a company to survive in the market and to be able to grow in the long term, it is essential to have a good management of its air network. That because this leads to greater customer satisfaction and to reduction of operating costs, a very important factor in an industry with such low profit margins.pt_BR
dc.description.abstractEste trabalho teve como objetivo geral compreender de que forma a gestão da malha aérea influencia o planejamento estratégico das empresas aéreas, com base no cenário brasileiro. No estudo, utilizou-se a pesquisa aplicada exploratória e, para a coleta de dados, foram realizadas pesquisas bibliográficas e documentais por meios digitais. A aviação civil é de grande importância para a sociedade, e entender como se dá a gestão dos recursos envolvidos e sua relevância no planejamento estratégico fornece respostas do impacto dessas variáveis no sucesso das empresas no longo prazo. Neste trabalho foi abordada a importância do planejamento estratégico, e do uso de indicadores para acompanhar a evolução da empresa. No embasamento teórico, apresentaram-se os principais indicadores do setor e o processo de elaboração do cronograma de voos, bem como suas integrações com demais áreas da empresa. Abordaram-se, ainda, as operações irregulares e estratégias para mitigá-las, mencionando-se o impacto no planejamento estratégico. Ao fim da pesquisa, conclui-se que para uma empresa sobreviver no mercado e conseguir crescer a longo prazo é essencial que se tenha uma boa gestão de sua malha aérea, pois isso leva a uma maior satisfação dos clientes e também à redução de custos operacionais, fator muito importante em um setor com margens de lucro tão baixas.pt_BR
dc.format.extent36pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectAviação Civilpt_BR
dc.subjectGestão de Malha Aéreapt_BR
dc.subjectPlanejamento Estratégicopt_BR
dc.titleA gestão da malha aérea e sua relevância no planejamento estratégico das companhias aéreas com base no cenário brasileiropt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.contributor.coadvisorLohn, Joel Irineu
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons