Show simple item record

dc.contributor.advisorSelhorst, Mário
dc.contributor.authorScotti, Ederson Florencio
dc.contributor.authorSaccon, Higor Coelho
dc.coverage.spatialTubarãopt_BR
dc.date.accessioned2020-12-13T10:30:34Z
dc.date.available2020-12-13T10:30:34Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/11018
dc.descriptionWe live in times when information rotates at an incredible speed and technological advances follow this speed, and it is with this in mind that it is necessary to develop and improve the quality of teaching methods, especially the teaching of mathematics. Therefore, this research provides an overview of the new trends in the teaching of mathematics, and among them is Mathematical Modeling. In this work, the general objective was to explore the potential of Mathematical Modeling in the teaching-learning process, discussing its relations and demonstrating that Mathematics can be experienced outside the school environment, and with a different and significant methodology, through which the student understands the content using it in practice. Mathematical Modeling techniques are presented, with their definitions and the methodology adopted for applicability in the classroom. The research is of a basic, explanatory, qualitative, bibliographic and field nature. The object of research was the property of Mr. José Carlos Saccon, in the community of Rio Laranjeiras, in the interior of the municipality of Orleans, south of Santa Catarina, so that the accomplishment of this work had as purpose the use of mathematics in the cultivation of tobacco. With the data collected in loco and after a lot of reading, some problems arising from tobacco farming are exposed to the exploration of the applicability of the mathematical modeling method as a result, hoping that it will be inspiring to other teachers so that the evolution in the way of teaching is constantly improved.pt_BR
dc.description.abstractVivem-se tempos em que a informação gira numa velocidade incrível e os avanços tecnológicos acompanham essa velocidade, e é pensando nisso que é preciso desenvolver e melhorar a qualidade dos métodos de ensino, principalmente o ensino da matemática. Sendo assim, a presente pesquisa faz um apanhado sobre as novas tendências do ensino da matemática, e dentre elas está a Modelagem Matemática. Nesse trabalho teve-se como objetivo geral explorar as potencialidades da Modelagem Matemática no processo de ensino-aprendizagem, discutindo suas relações e demonstrando que a Matemática pode ser vivenciada fora do ambiente escolar, e com uma metodologia diferente e significativa, por meio da qual o aluno compreende o conteúdo utilizando-o na prática. Apresentam-se as técnicas de Modelagem Matemática, com suas definições e a metodologia adotada para aplicabilidade em sala de aula. A pesquisa é de natureza básica, explicativa, qualitativa, bibliográfica e de campo. O objeto de pesquisa foi a propriedade do Sr. José Carlos Saccon, na comunidade de Rio Laranjeiras, no interior do município de Orleans, sul de Santa Catarina, de modo que a efetivação deste trabalho tivesse como propósito a utilização da matemática no cultivo do tabaco. Com os dados coletados in loco e depois de muita leitura, expõem-se algumas situações problemas decorrentes da fumicultura para a exploração da aplicabilidade do método de modelagem matemática como resultado, esperando que seja inspirador a outros docentes para que a evolução no modo de ensinar seja constantemente melhorada.pt_BR
dc.format.extent96 fpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofMatemática - Tubarãopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectModelagempt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectFumiculturapt_BR
dc.titleA MODELAGEM MATEMÁTICA E O ENSINO DA MATEMÁTICA: UMA APLICAÇÃO NO CULTIVO DO TABACOpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaCiências Exatas e da Terrapt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons