dc.contributor.advisor | Botega, Gisely Pereira | |
dc.contributor.author | Beirão, Tatiane | |
dc.coverage.spatial | RIUNI | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-12-15T01:59:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-15T01:59:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://www.riuni.unisul.br/handle/12345/11258 | |
dc.description | t is noteworthy that the violence, whether physical, symbolic or
psychological, constitutes a dimension that crosses the lives of thousands of children,
leaving a diversity of marks in each of them. In view of this, the present article aimed
to analyze how the reception of children who suffer or suffered verbal aggression
occurs within the school environment. The research was characterized as exploratory
and descriptive, its qualitative approach, with a cross-section. As for the research
design, the case study method was adopted and a semi-structured interview script
was used as it allowed greater freedom of response for the interviewees. Three
public school teachers, from the greater Florianópolis, were interviewed, who had
experience teaching classes for third / fourth year students of elementary school. The
for the results, it is observed that verbal aggressions are the act of hurting someone, through offensive and prejudiced words. According to the interviewees' reports, the
environment in which the children are inserted, directly reflects in their actions, in
which, it is essential to address the content of verbal aggressions, in order to
generate, reflection, learning, respect, understanding to others and their differences.
Since schools are capable of producing any type of violence, they are also
institutions that promote transformations. | pt_BR |
dc.description.abstract | Sejam físicas, simbólicas ou psicológicas, as violências se constituem
numa dimensão que atravessa a vida de milhares de crianças, deixando uma
diversidade de marcas em cada uma delas. Diante disso, o presente artigo teve o
intuito de analisar como ocorre o acolhimento a crianças que sofrem ou sofreram
agressões verbais dentro do ambiente escolar. A pesquisa se caracterizou como
exploratória e descritiva, de abordagem qualitativa e corte transversal. Utilizou-se um
roteiro de entrevista semiestruturada como procedimento de coleta de dados, visto
que este permite maior liberdade de resposta das entrevistadas. Foram
entrevistadas três professoras de escolas públicas da grande Florianópolis que
possuíam experiência em dar aula para turmas de terceiro/quarto ano do ensino
fundamental. Quanto aos resultados, observou-se que as agressões verbais são ato
de ferir alguém através de palavras ofensivas e preconceituosas. Conforme os
relatos das entrevistadas, o ambiente em que as crianças estão inseridas refletem
diretamente em suas ações, de forma que é fundamental abordar o conteúdo de
agressões verbais, a fim de gerar reflexão, aprendizado, respeito e compreensão ao
outro nas suas diferenças, visto que as escolas são instituições capazes de
(re)produzir, mas também de criar formas de enfrentar as violências. | pt_BR |
dc.format.extent | 23 f. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Psicologia - Florianópolis | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Crianças | pt_BR |
dc.subject | Agressões Verbais | pt_BR |
dc.subject | Ambiente Escolar | pt_BR |
dc.title | AGRESSÕES VERBAIS NA ESCOLA: PALAVRAS E A CONSTITUIÇÃO DA CRIANÇA | pt_BR |
dc.type | Artigo Científico | pt_BR |
dc.contributor.coadvisor | Brasil, Vanderlei | |
dc.subject.area | Ciências Humanas | pt_BR |