Show simple item record

dc.contributor.advisorAlmeida, Maria Paula Pereira Matos de
dc.contributor.authorFontana, Christini Lucas Bez
dc.coverage.spatialTubarãopt_BR
dc.date.accessioned2020-12-16T22:51:14Z
dc.date.available2020-12-16T22:51:14Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/11647
dc.descriptionThis research was aimed to describe the second teachers understanding of teaching-learning process of social-emotional skills from student who have Autism Spectrum Disorder (ASD). It is an exploratory and a qualitative approach field research being conducted an interview with four professionals who work as second teachers in a public municipal school. The opinions of the interviewees were investigated in the following aspects: educational practices used by the second teachers to develop social-emotional skills in students who have autism, difficulties in applying activities which develop such skills, the benefits for their practice and their relevance to ASD students lives. The answers were categorized as to the work of the second teachers, the implementation of the practice and the difficulties found, educational strategies, benefits for the second teachers, impasses in formation versus training and benefits for ASD students. The analysis of the results indicates that the difficulties permeate the practice of formation process of the second teachers, due to lack of resources and time in the classroom, further education, and students management. In this manner, the social-emotional skills end up in the background, due to the other demands of the school curriculum.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo descrever a compreensão do segundo professor acerca do processo de ensino e aprendizagem das habilidades socioemocionais de alunos com o Transtorno do Espectro Autista (TEA). Trata-se de uma pesquisa de campo, de caráter exploratório e de abordagem qualitativa, sendo realizada uma entrevista semiestruturada com quatro profissionais que trabalham como segundo professores de uma escola Municipal da rede pública. Foram investigadas as opiniões das entrevistadas nos seguintes aspectos: práticas educacionais utilizadas pelo segundo professor para desenvolver habilidades socioemocionais nos alunos com autismo, dificuldades na aplicação de atividades que desenvolvam as habilidades socioemocionais, benefícios para a sua prática e a relevância do desenvolvimento das habilidades socioemocionais para a vida dos alunos com TEA. As respostas foram categorizadas quanto ao papel do segundo professor, a efetivação da prática e as dificuldades encontradas, estratégias educacionais, benefícios para o segundo professor, impasses da formação versus capacitação e os benefícios para os alunos com autismo. A análise dos resultados indica que as dificuldades permeiam o processo da efetivação da prática do segundo professor, devido à falta de recursos e tempo na sala aula, formação contínua e o manejo do aluno. Desse modo, as habilidades socioemocionais acabam ficando em segundo plano, devido às outras demandas do currículo escolar.pt_BR
dc.format.extent28 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia - Tubarãopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectHabilidades socioemocionaispt_BR
dc.subjectSegundo professorpt_BR
dc.titleA compreensão do segundo professor da rede pública acerca do desenvolvimento das habilidades socioemocionais como prática educacional de alunos com o Transtorno do Espectro Autista (TEA).pt_BR
dc.title.alternativeThe understanding of public schools second teachers about the development of social-emotional skills as an educational practice for students who have Autistic Spectrum Disorder (ASD)pt_BR
dc.typeArtigo Científicopt_BR
dc.subject.areaCiências Humanaspt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons