Show simple item record

dc.contributor.advisorMussi, Clarissa Carneiro
dc.contributor.authorDemetrio, Sandro Natalino
dc.coverage.spatialFlorianópolispt_BR
dc.date.accessioned2017-10-23T19:15:26Z
dc.date.available2017-10-23T19:15:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/3369
dc.descriptionThe essentiality of IT for organizations associated with increased competitiveness and dynamic changes that take place in an increasingly short cycle brings with it a demand for alternatives that enable efficient management. In this context, IT outsourcing, for present as predominant among the alternatives adopted by IT managers today, was the subject of this research. This paper therefore proposes to structure a decision support model, seeking to demonstrate the scientific contribution of the Performance Evaluation applied to IT services to support the decision-making process for IT outsourcing. Therefore, this study used two instruments: Proknow-C (Knowledge Development Process-Constructivist), applied to the bibliographic portfolio selection and systemic analysis of the literature, which identified gaps in knowledge and scientific contribution opportunities; and MCDA-C (Multicriteria Methodology Decision Support - Constructivist) applied in the case study development at the Federation of Industries of the State of SC (FIESC). The study results indicate the contribution of the Performance Evaluation of the principles in the decision-making process for IT outsourcing FIESC, listing the aspects related to an IT service as to their level of suitability and potential for outsourcing. The contributions were evidenced by the formation of a bibliographic portfolio, bibliometric analysis of the portfolio and systemic analysis to identify gaps. Complementing a model consisting of 108 indicators for identification of IT outsourcing potential was presented, and, consequently, made the measurement of an IT service as an example, and proposed improvements to 11 indicators that were critical level. The model enabled the identification of the status quo of an IT service and establishment of the its desired status. With its desired status quo stablished, the information was used to propose actions to improve the IT service, making the IT service more suitable for outsourcing. Final considerations are did make to highlight the model's contribution, and especially the knowledge generated from the construction process.pt_BR
dc.description.abstractA essencialidade da TI para as organizações, associada ao aumento da competitividade e à dinâmica de mudanças que se processam num ciclo cada vez mais breve, traz consigo uma demanda por alternativas que viabilizem a gestão eficiente. Nesse contexto, a terceirização de TI, por se apresentar como preponderante entre as alternativas adotadas pelos gestores atualmente, constituiu o tema da presente pesquisa. Este trabalho, portanto, propõe o desenvolvimento de um modelo de apoio à decisão, buscando evidenciar a contribuição científica da Avaliação de Desempenho aplicada aos serviços de TI, de forma a sustentar o processo de tomada de decisão para a terceirização de TI. Para tanto, este estudo recorreu a dois instrumentos: Proknow-C (Knowledge Development Process-Constructivist), aplicado na seleção do portfólio bibliográfico e análise sistêmica da literatura, que permitiu identificar lacunas de conhecimento e oportunidades de contribuição científica sobre o tema; e MCDA-C (Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão – Construtivista), aplicada no desenvolvimento de estudo de caso na Federação das Indústrias do Estado de Santa Catarina (FIESC). Os resultados apresentados evidenciam a contribuição dos princípios da Avaliação de Desempenho no processo de tomada de decisão para a terceirização de TI da FIESC, elencando os aspectos relacionados a um serviço de TI quanto, ao seu nível de adequação e potencial para a terceirização. Um modelo composto de 108 indicadores para identificação do potencial de terceirização de TI foi apresentado, consequentemente efetuada a mensuração de um serviço de TI como exemplo, bem como realizadas proposições de melhorias para 11 indicadores que estavam em nível crítico. O modelo desenvolvido permitiu identificação do status quo de um serviço de TI, o estabelecimento do status desejado, de forma a dar subsídio à identificação de ações a serem desenvolvidas, no intuito de preparar este serviço para o processo de terceirização em direção ao status desejado, que é a meta. Considerações finais são feitas com destaque para a contribuição do modelo e, principalmente, do conhecimento gerado a partir do processo de seu desenvolvimento.pt_BR
dc.format.extent400 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.subjectTerceirização de TIpt_BR
dc.subjectAvaliação de desempenhopt_BR
dc.subjectProKnow-Cpt_BR
dc.subjectMetodologia multicritério de avaliação de desempenho – construtivista (MCDA-C)pt_BR
dc.titleModelo construtivista de avaliação do potencial da terceirização de tecnologia da informação na Federação das Indústrias do Estado de SCpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons