Show simple item record

dc.contributor.advisorJung, Maricelma Simiano
dc.contributor.authorMendes, Suélen Pereira Marciano
dc.coverage.spatialTubarãopt_BR
dc.date.accessioned2017-12-13T12:10:02Z
dc.date.available2017-12-13T12:10:02Z
dc.date.issued2017pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/4254
dc.descriptionThe present work will address some daily aspects of Biology Teaching, with the main focus being to verify the importance of using images as a facilitating tool of the learning process. This approach was carried out through a descriptive field research with the application of an explanatory class of the content of Cytology and after the application of the questionnaire with a population sample of 30 students of the first high school of the public school, divided in two classes of the night shift. With a class the researcher explained the content cellular organelles without the use of images. With the other class, the same subject was worked, however, with the use of images projected by the data-show. After the class, the researcher applied a questionnaire, in order to verify aspects related to the students' learning about the topic studied. A comparison of the results of the two groups was made, based on the number of correct answers and with the aid of the Student's T-Test, the means of each class were made. Thus the results were achieved through their analysis and interpretation, with the hypothesis of answering the initial problem question, which is the efficiency or not of the use of images as a facilitating tool of the Biology learning process. Through the interpretation of all the data obtained in the research, it is noticed that when the Professor prepares his classes with the use of images as his pedagogical tool facilitates the development of learning of the content of Cytology, and among other contents of Sciences and Biology as Anatomy . Keywords: Learning. Picture. Biology.pt_BR
dc.description.abstractO presente trabalho abordará alguns aspectos cotidianos do Ensino de Biologia, tendo como enfoque principal verificar a importância do uso das imagens como ferramenta facilitadora do processo de aprendizagem. Esta abordagem efetivou-se através de uma pesquisa de campo descritiva com a aplicação de uma aula explicativa do conteúdo de Citologia e após a aplicação do questionário com uma população amostral de 30 estudantes da primeira série do Ensino Médio da rede pública de ensino, divididos em duas turmas do turno noturno. Com uma turma a pesquisadora explicou o conteúdo organelas celulares sem o uso de imagens. Com a outra turma, trabalhou-se o mesmo assunto, porém, com o uso de imagens projetadas pelo data-show. Após a aula, a pesquisadora aplicou questionário, com o intuito de verificar aspectos relacionados à aprendizagem dos estudantes sobre o tema trabalhado. Foi realizada a comparação dos resultados das duas turmas, a partir do número de acertos e com auxilio do Teste T- Student efetivou-se as médias de cada turma. Assim efetivaram-se os resultados através da sua análise e interpretação, com a hipótese de responder a questão problema inicial, que é a eficiência ou não do uso de imagens como ferramenta facilitadora do processo de aprendizagem de Biologia. Através da interpretação de todos os dados obtidos na pesquisa, percebe-se que quando o Professor prepara suas aulas com o uso de imagens como sua ferramenta pedagógica facilita o desenvolvimento de aprendizagem do conteúdo de Citologia, e entre outros conteúdos de Ciências e Biologia como Anatomia.pt_BR
dc.format.extent57 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Biológicas Licenciatura - Tubarãopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectImagenspt_BR
dc.subjectBiologiapt_BR
dc.titleUso de imagens como ferramenta facilitadora para trabalhar os conteúdos de biologia com estudantes da primeira serie do ensino médio em uma escola da rede estadual de ensinopt_BR
dc.title.alternativeUse of images as a facilitating tool to work the contents of biology with students of the first high school series in a state school systempt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaCiências Biológicaspt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons