Show simple item record

dc.contributor.advisorNunes, Karla Leonora Dahse
dc.contributor.authorSilva, Celso Gonçalves da
dc.coverage.spatialPalhoça/ SCpt_BR
dc.date.accessioned2018-01-17T17:19:07Z
dc.date.available2018-01-17T17:19:07Z
dc.date.issued2010pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/4581
dc.descriptionConsidering that there is a Military School nearby the borderline betweenBrazil and Paraguay, in Campo Grande, the capital of MatoGrosso do Sul, where important events related to the War of the Triple Alliance took place, this paper investigates howhistory coursebooks adopted by the city’s elementary schools cover these events, as well as how the course books adopted by the Brazilian Military Schools cover the same subject, since the war of the Triple Alliance had a tremendous impact in this region, partly because it was here where some of the events took place, and partly because lots of the local inhabitants are descendants of Paraguayans, Indians and Black slaves who fought in the war. This paper also examines whether there is room for different concepts in a single coursebookor whether all coursebooks express a singlehistoriographicview of the war. In order to achieve this objective, several editions of coursebooks adopted by city’s elementary schools were examined.pt_BR
dc.description.abstractConsiderando a presença de um Colégio Militar em uma região fronteiriça entre o Brasil e o Paraguai, na cidade de Campo Grande, capital do estado de Mato Grosso do Sul, onde se desenrolaram importantes movimentações em função do conflito platino, investiga de que modo são ensinados, por meio dos livros didáticos, os temas concernentes à Guerra do Paraguai adotados pela rede pública de ensino fundamental municipal e pelo Sistema Colégio Militar do Brasil, uma vez que a Guerra do Paraguai nesta região reveste-se de tremenda importância, em parte por ter sido um dos palcos da Guerra e em parte por ter entre os seus cidadãos descendentes de paraguaios, de indígenas, dos negros escravizados que lutaram no conflito. Analisa se há espaço para concepções distintas em um mesmo livro didático ou se todos os livros expressam uma única visão historiográfica, investigando as diversas coleções utilizadas na rede municipal de ensino municipal.pt_BR
dc.format.extent39 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofHistória Militar - Unisul Virtualpt_BR
dc.subjectColégio Militarpt_BR
dc.subjectLivros didáticospt_BR
dc.subjectGuerra do Paraguaipt_BR
dc.titleA guerra do Paraguai nos livros didáticospt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaCiências Sociais Aplicadaspt_BR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons