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dc.contributor.advisorLucca, Leonardo de
dc.contributor.authorSilva, Agenor Fernandes da
dc.coverage.spatialUNISUL pedra brancapt_BR
dc.date.accessioned2018-07-09T17:56:29Z
dc.date.available2018-07-09T17:56:29Z
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/5276
dc.descriptionToday we live in an era, where technology gives us a great apparatus that makes our day-to-day life easier. This daily ease contained in our routine of life in the technological era, besides assigning great benefits brought with it, obstacles in which directly affect the way of life and with that our health due to lack of physical activity. Physical activity is an important factor in the prevention and treatment of chronic noncommunicable diseases (CNCD) and other morbidities. According to the American College of Sports Medicine, young adults should perform thirty minutes of moderate to vigorous physical activity and ideally perform it five days a week. In this sense, the technology found in VGA - Active Virtual Games (Exergames = EXG's) emerges as a practical option of physical activity with a great potential of corporal movement and can be used as a relevant factor to raise levels of daily physical activity. The objective of the present review is to identify studies that analyze the influence of EXGs on physiological variables during their practice at a similar level of physical activity. To do so, a research was carried out in the databases: Scielo, Public Domain, Google academic, UNISUL Campus Pedra Branca Library, BIREME, PUBMED, using the terms described; Exergames, Games, Active Virtual Games, Exergame + heart rate; Exergame + physical activity; Exergame + Energy expenditure; Exergame + increase in strength Exergame + metabolic alteration; Exergame + health benefit; exergame + increase of the cardiac resistance. The studies for analysis should include the measurement of physiological variables that would actually influence significant body changes, eg heart rate (HR), energy expenditure (EG) or oxygen consumption (VO2). Ten studies were selected. Of these, significant elevations were observed in hemodynamic physiological variables, providing light to vigorous intensity. The EXGs of the Xbox 360 console with Kinect® have promoted the most physiological changes in relation to other consoles, such as Nintendo Wii® and others in which it can be concluded that, the EXGs can be an alternative tool for the accomplishment of the physical activity, however , further studies of a longitudinal order are needed to promote this technology for healthpt_BR
dc.description.abstractAtualmente vivemos em uma era, onde a tecnologia nos da um grande aparato que facilita nosso dia-a-dia. Essa facilidade diária contido na nossa rotina de vida em plena era tecnológica, além de atribuir grandes benefícios trouxe com a mesma, empecilhos no qual afetam diretamente o meio de vida e com isso nossa saúde devido a falta de atividade física. A atividade física é um fator importante na prevenção e tratamento das doenças crônicas não transmissíveis (DCNT) e outras morbidades. Segundo o American College of Sports Medicine, adultos jovens devem realizar trinta minutos de atividade física moderada a vigorosa sendo ideal realizá-la cinco dias na semana. Neste sentido, a tecnologia encontrada nos VGA - Jogos Virtuais Ativos (Exergames = EXG´s) surge como uma opção prática de atividade física com um grande potencial de movimentação corporal podendo ser utilizado como fator relevante para elevar os níveis de atividade física diária. O objetivo da presente revisão é identificar estudos que analisam a influência dos EXGs nas variáveis fisiológicas durante a sua prática em nível similar de atividade física. Para tanto, foi realizada uma pesquisa nas bases de dados: Scielo, Domínio Público, Google acadêmico, Biblioteca da UNISUL Campus Pedra Branca, BIREME, PUBMED, utilizando os termos descritos; Exergames, Games, Jogos Virtuais Ativos, Exergame + frequência cardíaca; Exergame + atividade física; Exergame + Gasto energético; Exergame + aumento de força Exergame + alteração metabólica; Exergame + beneficio a saúde; exergame + aumento da resistência cardíaca. Os estudos para análise deveriam conter a mensuração de variáveis fisiológicas que realmente influenciassem em alterações significativas corporais, ex: frequência cardíaca (FC), gasto energético (GE) ou consumo de oxigênio (VO2). Foram selecionados 10 estudos. Destes, foram observadas elevações significativas nas variáveis fisiológicas hemodinâmicas proporcionando intensidade de leve a vigorosa. Os EXGs do console Xbox 360º com Kinect® promoveram as maiores alterações fisiológicas em relação a outros consoles, tais como o Nintendo Wii® e outros no qual pode se concluir que, os EXGs podem ser uma ferramenta alternativa para a realização da atividade física, porém, são necessários outros estudos de ordem longitudinal, desse modo promover essa tecnologia em prol da saúdept_BR
dc.format.extent15 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofEducação Física Bacharelado - Pedra Brancapt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectExergamespt_BR
dc.subjectVGApt_BR
dc.subjectjogos virtuais ativospt_BR
dc.subjectAtividade físicapt_BR
dc.subjectVariáveis fisiológicas.pt_BR
dc.titleResposta fisiológica durante a prática de exergames: uma revisão de literaturapt_BR
dc.title.alternativePhysiological response during the practice of exergames: a literature reviewpt_BR
dc.typeArtigo Científicopt_BR
dc.subject.areaCiências da Saúdept_BR


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