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dc.contributor.advisorKindermann, Conceição Aparecida
dc.contributor.authorMartins, Rafael Dias
dc.coverage.spatialRio de Janeiropt_BR
dc.date.accessioned2018-07-11T01:35:42Z
dc.date.available2018-07-11T01:35:42Z
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/5373
dc.descriptionThe objective of this research was to understand and analyze the contributing human factors related to aeronautical accidents. In order to achieve this objective was developed a descriptive research with bibliographical and documentary procedure. It was a qualitative approach, observing data and publications of civil aviation regulatory agencies, such as ANAC (National Civil Aviation Agency), FAA (Federal Aviation Administration) and CASA (Civil Aviation Safety Authority) and CENIPA (Aeronautical Accident Investigation and Prevention Center). In relation to the research results, it can be said that the programs recommended by ICAO, such as SMS, adopted by civil aviation regulatory agencies should be followed and respected, because with the current programs it is possible to predict risks at all organizational levels of companies and with continuing improvement processes tent to increase operational safety levels more and more, in a satisfactory manner, the risks associated with human factors.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo geral compreender e analisar os fatores humanos contribuintes relacionados aos acidentes aeronáuticos. Para atingir esse objetivo, desenvolveuse uma pesquisa descritiva com procedimento bibliográfico e documental. Quanto à abordagem, trata-se de uma pesquisa qualitativa. Foram observados dados e publicações de órgãos reguladores de aviação civil, como a ANAC (Agência Nacional de Aviação Civil), FAA (Federal Aviation Administration) e CASA (Civil Aviation Safety Authority) e do CENIPA (Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos). Em relação aos resultados da pesquisa, pode-se afirmar que os programas de prevenção recomendados pela ICAO, como o SMS, adotados pelas agências reguladoras de aviação civil devem ser seguidos e respeitados, dado que com os atuais programas é possível prever riscos em todos os níveis organizacionais das empresas e, com processos de melhoria continuada, tendem a melhorar cada vez mais os níveis de segurança operacional, minimizando assim, de maneira satisfatória, os riscos associados aos fatores humanos.pt_BR
dc.format.extent44 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectFatores Humanospt_BR
dc.subjectSegurança Operacionalpt_BR
dc.subjectRiscospt_BR
dc.subjectPrevençãopt_BR
dc.subjectAcidentept_BR
dc.titleFator humano em acidentes aeronáuticospt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


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