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dc.contributor.advisorKindermann, Conceição Aparecida
dc.contributor.authorSouza, Teófilo Miguel de
dc.coverage.spatialUNISUL, Palhoça, SC - Brasilpt_BR
dc.date.accessioned2018-07-13T18:07:53Z
dc.date.available2018-07-13T18:07:53Z
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/5438
dc.descriptionThis research had as general objective to study the insertion of light aircraft with the electric motor propulsion on pilot’s schools and aviation schools in Brazil. It is characterized as an exploratory research with bibliographic and documental procedure through books, articles, reports, regulations and laws. There was also the field activities with a survey, sent via e-mail to all pilot’s schools and aviation schools of Brazil. The approach used was qualitative and quantitative. The presentation of data was performed by means of graphs and tables, and analyzed in accordance with the theoretical foundation. At the end of the study, it is concluded that more than eighty percent of those who answered the survey in the field prefer the insertion of aircraft with electric motor propulsion due to environmental protection, easy of operation, low maintenance cost and operation compared with the internal combustion engine.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo geral avaliar os aspectos econômicos e ambientais com a inserção de aeronaves a propulsão com motor elétrico em escolas de aviação e aeroclubes do Brasil. Caracteriza-se como uma pesquisa descritiva com procedimento bibliográfico e pesquisa de campo, com abordagem quantitativa e qualitativa. Para a pesquisa de campo, os dados foram coletados a partir da aplicação de um questionário, enviado por e-mail para todos os aeroclubes e escolas de aviação do Brasil. Os dados foram tabulados e apresentados em forma de gráficos e quadros. Ao finalizar a pesquisa, pôde-se verificar que mais de oitenta por cento dos que responderam à pesquisa de campo preferem a inserção de aeronaves com propulsão a motor elétrico devido a proteção ambiental, facilidade de operação, baixo custo de manutenção e operação comparada com o motor a combustão interna.pt_BR
dc.format.extent93pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAircraftpt_BR
dc.subjectElectric propulsionpt_BR
dc.subjectPilot´s schoolspt_BR
dc.subjectEconomic aspectspt_BR
dc.subjectEnvironmental aspectspt_BR
dc.subjectAeronavept_BR
dc.subjectPropulsão elétricapt_BR
dc.subjectEscolas de pilotagempt_BR
dc.subjectAspectos econômicospt_BR
dc.subjectAspectos ambientaispt_BR
dc.titleInserção de aeronaves a propulsão elétrica em escolas de aviação e aeroclubes do Brasilpt_BR
dc.title.alternativeInsertion of Aircraft to Electric Propulsion in Aviation Schools and Aeroclubs of Brazilpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


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