Show simple item record

dc.contributor.advisorSilva, Orlando Flávio
dc.contributor.authorBaldez, Caio Andrey
dc.coverage.spatialPalhoçapt_BR
dc.date.accessioned2019-07-10T16:37:14Z
dc.date.available2019-07-10T16:37:14Z
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/7718
dc.descriptionThe objective of this work was to explain the structure of the control bodies and to understand the work of air traffic controllers in order to define their importance for the reduction of aircraft noises through air navigation, attributing their visible contribution to aviation, to the environment and especially to the people that are affected daily by aircraft noises in the surroundings of the busiest airports of Brazil. It is characterized as a descriptive research, with bibliographic and documentary procedure and with both qualitative and quantitative approach. The research in question aims at a deep theoretical and practical investigation on each one of the approaches, primordial for the proposed analysis, being still exploratory, with bibliographical and documentary procedure through books, articles, reports, regulations and laws. The analysis of the data was done by means of graphs and tables, analyzed according to the theoretical basis. At the end of the research, it was concluded that there is no way to exclude air traffic control from its role in reducing aircraft noises, as well as its contribution to society, the environment and air transport.pt_BR
dc.description.abstractA presente monografia teve como como objetivo geral explicar a estrutura dos órgãos de controle e compreender o trabalho dos controladores de tráfego aéreo, de modo a definir a importância destes para a redução dos ruídos aeronáuticos através da navegação aérea, atribuindo sua visível contribuição à aviação, ao meio ambiente e principalmente àqueles que são afetados diariamente pelo ruído aeronáutico nos arredores dos aeroportos mais movimentados do Brasil. Caracteriza-se como uma pesquisa descritiva, com procedimento bibliográfico e documental e com abordagem tanto qualitativa, quanto quantitativa. A pesquisa em questão visa uma profunda investigação teórica e prática sobre cada uma das abordagens, primordial para a análise proposta, sendo ainda exploratória, com procedimento bibliográfico e documental por meio de livros, artigos, reportagens, regulamentos e leis. A análise dos dados foi feita por meio de gráficos e quadros, analisados de acordo com a fundamentação teórica. Ao finalizar a pesquisa, pôde-se concluir que não há como excluir o controle de tráfego aéreo de seu protagonismo em relação à redução dos ruídos aeronáuticos, assim como sua contribuição para com a sociedade, o meio ambiente e o transporte aéreo.pt_BR
dc.format.extent70 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofCiências Aeronáuticas - Unisul Virtualpt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectControle de tráfego aéreopt_BR
dc.subjectRuído aeronáuticopt_BR
dc.subjectNavegação aéreapt_BR
dc.titleA importância do controle de tráfego aéreo brasileiro para a redução de ruídos aeronáuticos através da navegação aéreapt_BR
dc.title.alternativeThe importance of brazilian air traffic control for the reduction of aircraft noise through air navigationpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.subject.areaEngenhariaspt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil

Mantido pela
Unisul
Plataforma
DSpace
Desenvolvido por
Digital Libraries
Licenciamento
Creative Commons