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dc.contributor.advisorSommacal, Heloisa Martins
dc.contributor.authorSilva, Dalton Sérgio
dc.coverage.spatialPalhoçapt_BR
dc.date.accessioned2019-12-12T17:45:48Z
dc.date.available2019-12-12T17:45:48Z
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/8950
dc.descriptionObjective: The objective of the research was to evaluate the influence of stress on the eating behavior and nutritional status of nutrition students. Methods: Cross-sectional study with 66 undergraduate students in nutrition. Questionnaires were used to assess stress levels (Perceived Stress Scale), eating behavior pattern (Three Factor Eating Questionaire-21) and food consumption (Food Frequency Questionnaire). For the diagnosis of nutritional status, weight and height were collected through a sociodemographic questionnaire. Students were divided by calculating tertiles based on the Perceived Stress Scale results into three groups: low stress, moderate stress, and high stress. Results: The average score obtained on the Perceived Stress Scale was 27.89 ± 9.51 points. Most students were classified as high stress (43.94%). Positive correlation was observed between stress level and emotional eating (p=0.001) and uncontrolled eating (p=0.05) behaviors. Regarding nutritional status and food consumption there were no significant differences between the groups. Conclusion: The high level of stress was more present in younger individuals, women and those who were in the early stages of graduation. The prospects for the continuity of this study are deepening about the presence of stress in the academic environment, so as to investigate more closely its causes and long-term consequences.pt_BR
dc.description.abstractObjetivo: O objetivo da pesquisa foi avaliar a influência do estresse no comportamento alimentar e no estado nutricional de estudantes de nutrição. Métodos: Estudo transversal realizado com 66 graduandos em nutrição. Foram utilizados questionários para avaliação dos níveis de estresse (Escala de Estresse Percebido), do padrão de comportamento alimentar (Three Factor Eating Questionaire-21) e do consumo alimentar (Questionário de Frequência Alimentar). Para o diagnóstico do estado nutricional foram coletados peso e altura por meio de um questionário sociodemográfico. Os estudantes foram divididos a partir do cálculo de tercis com base nos resultados obtidos na Escala de Estresse Percebido em três grupos: baixo nível de estresse, estresse moderado e alto nível de estresse. Resultados: A pontuação média obtida na Escala de Estresse Percebido foi de 27,89 ± 9,51 pontos. A maior parte dos estudantes foi classificada em alto nível de estresse (43,94%). Foi observada correlação positiva entre o nível de estresse e os comportamentos de alimentação emocional (p=0,001) e descontrole alimentar (p=0,05). Em relação ao estado nutricional e consumo alimentar não houve diferença significativa entre os grupos. Conclusão: O alto nível de estresse esteve mais presente nos indivíduos mais jovens, nas mulheres e naqueles que estavam cursando as fases iniciais da graduação. As perspectivas de continuidade deste estudo são de aprofundamento acerca da presença do estresse no ambiente acadêmico, de modo a investigar mais intimamente suas causas e consequências à longo prazo.pt_BR
dc.format.extent19pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofNutrição - Pedra Brancapt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEstresse psicológicopt_BR
dc.subjectComportamento alimentarpt_BR
dc.subjectEstado nutricionalpt_BR
dc.titleA influência do estresse no comportamento alimentar e no estado nutricional de estudantes de nutriçãopt_BR
dc.title.alternativeThe influence of stress on eating behavior and nutritional status of nutrition studentspt_BR
dc.typeArtigo Científicopt_BR
dc.subject.areaCiências da Saúdept_BR


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